Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Onthulling kunstwerk en aftrap sensibiliseringscampagne ‘Mei Plasticvrij’ 50 jaar zondagmarkt Heist

Dit jaar bestaat de Heistse zondagmarkt 50 jaar, met het hele jaar door tal van activiteiten. In de maand mei gaat specifiek de aandacht naar de campagne ‘Mei Plasticvrij’.

Omdat er op onze markten nog heel wat plastic wegwerpzakjes gebruikt worden, werkten de milieuraad en het lokale bestuur samen een sensibiliseringscampagne uit rond wegwerpplastic op de markt.

De aftrap van die campagne wordt gegeven op zondagochtend 5 mei met de lancering van de Heistse markttas en de onthulling van een kunstwerk dat volledig in het teken staat van de plastic zakjes. Dat kunstwerk werd vervaardigd door leerlingen van de Heistse academie.

Waarom deze campagne?

De afgelopen jaren worden er steeds minder plastic zakjes gebruikt in winkels en supermarkten. Maar op de markten worden die zakjes nog wel vaak gebruikt. Door de grote drukte aan sommige kramen moet het voor de marktkramer snel gaan. Daarom steekt die vaak de koopwaren al zelf in een plastic zakje, nog voor de klant zijn eigen zakje kan aanbieden.

Binnenkort bestaat de Heistse zondagsmarkt 50 jaar. Daardoor kreeg de Heistse milieuraad de idee om een sensibiliseringscampagne te organiseren, want plastic is niet goed voor het milieu.

De milieuraad richtte daarvoor speciaal een werkgroep op. Het doel van de campagne is om het gebruik van wegwerpplastic op de markt te verminderen. Want in die periode van 50 jaar werden naar schatting maar liefst 8 miljoen zakjes uitgedeeld op de zondag- en maandagmarkt! Een ideale gelegenheid dus om de campagne aan de activiteiten in dit feestjaar te koppelen.

Lancering exclusieve Heistse markttas

Om de marktkramers en de marktgangers te overtuigen om minder plastic zakjes te gebruiken, ontstond de idee om een exclusieve Heistse herbruikbare markttas te ontwikkelen. Daarop staat de passende slogan: ‘Welle hemme alles in Hest, ok ne nieve kabas’. Die slogan werd in het najaar van 2023 gekozen via een wedstrijd op het participatieplatform www.heistdenktmee.be.  

De markttas zelf wordt de hele maand mei op de zondag- en maandagmarkt verkocht voor 7 euro. De werkgroep krijgt voor de verkoop hulp van vrijwilligers uit Heistse verenigingen. Ze belonen tijdens de maand mei ook de marktgangers die een herbruikbare zak bij hebben met een klein cadeautje. Die cadeautjes worden mede aangeboden door de Heistse marktkramers. Ook nadien is de exclusieve markttas nog te koop in het infokantoor van Toerisme in de Postweg.

Feestelijke aftrap met groot kunstwerk

Om de campagne nog krachtiger te maken, riep de werkgroep de hulp in van de Heistse Academie voor Beeldende en Toegepaste Kunsten. Die reageerde meteen enthousiast op de oproep en ging met haar leerlingen aan de slag. Ze bouwden samen aan een tentoonstelling rond plastic zakjes, die heel de maand mei te zien is in de inkomhal van de academies.

De trots van de tentoonstelling is een groot kunstwerk. Het geeft op een positieve manier de 8 miljoen plastic zakjes weer die de voorbije 50 jaar op de markten gepasseerd zijn. Het kunstwerk werd feestelijk onthuld op zondag 5 mei tussen de parking van het Cultuurplein en de Bergstraat. Met die onthulling werd meteen ook de aftrap gegeven voor de campagne ‘Mei Plasticvrij’.

Deel dit artikel